
Door: Mr Sandra Kruijt
Een belangrijk woord om te onthouden voor goed leiderschap in deze tijd is career shock.
Het is een treffend woord. Bijna zo treffend dat het, zonder uitleg, voor zich kan spreken.
In vervolg op het artikel van Jos Akkermans, Scott Seibert en Stefan Mol waarin de definitie van career shocks is gepresenteerd, is begin mei 2020 het maatschappelijk relevante vervolg gepubliceerd The Covid-19 crisis as a career shock: Implications for careers and vocational behavior door Jos Akkermans, Julia Richardson en Maria Kraimer.
Het artikel waarin de definitie werd gepresenteerd is hier te lezen.
Het maatschappelijk zeer relevant vervolg: The Covid-19 crisis as a career shock: Implications for careers and vocational behavior door Jos Akkermans, Julia Richardson en Maria Kraimer is hier te lezen.
Voor de wetenschap is het een bekend onderzoeksterrein. Voor de mensen buiten de wetenschap, in de praktijk van iedere dag is de definitie is goed om te kennen.
‘A career shock can be defined as “a disruptieve and extraordinary event that is, at least to some degree, caused by factors outside the focal individual’s control and that triggers a deliberate thought process concerning one’s career’.
Vrij vertaald: ‘Een loopbaanschok kan worden gedefinieerd als een verstorende en buitengewone gebeurtenis die, in ieder geval tot op zekere hoogte, wordt veroorzaakt door factoren buiten de controle van het individu en een bewust denkproces op gang brengen over diens carrière’.
In het meest recente artikel zetten de wetenschappers inzichten uit de literatuur op een rij die kunnen helpen de gevolgen van de pandemie op onze loopbanen te begrijpen, ook als basis voor verder onderzoek.
Gevolgen voor loopbaan en beroep
Als gevolg van de crisis kunnen mensen zich plotsklaps voor een bijzonder uitdagende situatie geplaatst zien, zoals:
– mensen in de zorg die meemaken wat ze niet eerder voor mogelijk hielden;
– mensen met grote zorgen rond gezondheid of verdriet over hun dierbaren;
– iedereen die door de crisis en thuiswerken werkt met een volledig ander takenpakket, in andere werkomgeving;
– mensen die hun werk of de vraag naar hun aanbod of dienstverlening zien stilvallen of zich geconfronteerd zien met andere financiële zorgen;
– ouders van (jonge) kinderen die grote uitdagingen erbij kregen: thuisonderwijs geven EN zelf geconcentreerd werken terwijl kinderen thuis zijn;
– mensen die kinderen, familieleden of vrienden bijstaan die lichamelijk of mentaal hulp of begeleiding nodig hebben;
– mensen die schokkende of traumatische gebeurtenissen te verwerken hebben.
Voor degene die het betreft kan het een korte termijn schok zijn, die het werk tijdelijk sterk beïnvloedt. Het kan ook tot gevolg hebben dat mensen hierdoor bewust gaan nadenken over hun loopbaan of een grote omschakeling moeten maken. Heeft dit een lange-termijn effect, dan kan de covid-19-pandemie kan een carrière schok teweeg brengen voor veel mensen over de hele wereld.
Career shocks en Duurzame Inzetbaarheid
Bij de lancering van de prachtige vernieuwde website van het Nederlands Kennisnetwerk Duurzame Inzetbaarheid is het een relevant onderwerp. Even stil staan bij de gevolgen die de Covid-19 uitbraak heeft voor onze carrière, onze duurzame inzetbaarheid en die van anderen. De toekomst zal uitwijzen of deze gevolgen positief of negatief zijn.
Zelf heb ik twee keer een disruptieve loopbaanschok meegemaakt. De eerste keer was een gasexplosie. Het buurhuis ontplofte en ons huis werd onbewoonbaar. Hoe onbewoonbaar, dat was op het 8 uur journaal te zien. Hoe gevaarlijk, dat was te zien bij het programma Weekend 112. De buurvrouw overleefde de gevaarlijke explosie als een wonder en ook onze kinderen en oppas bleven gelukkig ongedeerd
Na een traumatische ervaring heb je tijd nodig om je evenwicht te hervinden. Bovendien moest ons huis herbouwd worden. Met kantoor aan huis zoals ik had, wilde dat zeggen dat ik van de ene op de andere dag zonder huis en zonder kantoor zat. Sterker nog: mijn werkspullen waren in de eerste dagen na de explosie onvindbaar.
De tweede keer was toen bij het begin van de financiële crisis in 2009 alle deuren voor externe consultants bij bedrijven en organisaties dicht gingen. Ook Priorities waarvan ik eigenaar ben, werd zwaar geraakt.
De specialisatie in werkdruk en work life balance van Priorities is voortgekomen uit een gasexplosie, een life event en career shock. Gelukkig is daar uiteindelijk veel goeds uit voortgekomen. Uit mijn ondernemerservaring van de financiële crisis komt het besef hoe belangrijk openheid is en het besef dat (persoonlijk) leiderschap van ieder van ons empathie vraagt.
Tot mensen zelf kunnen aangeven dat ze niet getroffen zijn of dat een life event of career shock een positieve uitkomst had, is het goed er rekening mee te houden dat mensen in een disruptieve periode kunnen zitten.
Het kan mensen zelf betreffen of iemand met wie ze enorm begaan zijn: de mensen in hun organisatie, partner, collega, familie, dierbare, (mede)studenten. Het kan zijn als medewerker, als leidinggevende, als directie, als zelfstandig ondernemer of zelfstandige zonder personeel.
Een attente vraag, een open gesprek en in de toekomst nog eens voorzichtig naar informeren. Ik hoop dat het me lukt hier steeds zoveel mogelijk aandacht voor te hebben.
Mr Sandra Kruijt
Eigenaar Priorities | Management consultant & Executive coach | Bestuurslid NKDI
Vanuit Priorities begeleid ik directeuren, managers, hoogleraren en mensen in vrije beroepen, die een spagaat ervaren tussen declarabele uren werken en hun management-, bestuurs- of acquisitietaken. Met het Priorities at Work Programma begeleid ik cliënten om minder uren te maken en veel hogere targets te halen.
Gaat een career shock gepaard met werkdruk of stress? Dan nodig ik u graag uit om het Ebook Priorities at Work | 9 Werkende Oplossingen voor Werkdruk hier te downloaden. Voor uzelf, de mensen om u heen, in uw organisatie of die u leiding geeft.